VISITA A L’ESCOLA EL ROURE: Us presentem una de les escoles més representatives de l’educació lliure que hem visitat.

Sant Joan de Mediona, 26 d’octubre de 2017 (ALT PENEDÈS)

Escola Privada, Escola Viva. Pàgina web: https://www.elroure.org

Es una escola de infantil i primaria homologada i de secundaria per homologar (pendent nomès per tema d’espais). Per tant hi aprenen nenes i nens fins a 3er d’ESO. I fan el 4 d’ESO en un institut.

Fonaments:

Cadascú de nosaltres és únic; té necessitats i prioritats pròpies, una mirada particular, una manera de viure i entendre l’existència, de relacionar-se amb els altres, una manera d’aprendre, un ritme vital que s’ha d’acompanyar tenint en compte diferents dimensions: l'emocional, la biològica, la social, la intel·lectual i l’ espiritual/transcendent. 

Per analitzar aquest aprenentatge de infant tant particular, es basen en gairebé 17 anys de funcionament de l’escola que fan que les metodologies pedagògiques usades sorgeixin a travès de l'experiència.

Els dos fundadors de l’escola son la Begoña González i en Cristóbal Gutiérrez, En Cristóbal feia molts anys que es dedicava al Seitai (una pràctica japonesa de la vida-salut basada en les senzilles pràctiques del moviment espontani revitalitzador) i la Begoña que es va formar en magisteri i en altres disciplines relacionades amb l’expressió i el creixement personal.
*Sobre la cultura Seitai nosaltres hem comprat un llibre “la osei en la vida cotidiana” que parla de dues practiques, el Katsugen undo i yuki  que proposa el fundador d’aquesta cultura (Haruchika Noguchi). Encara l’estem llegint, ja que és molt interessant però molt dens i s’han d’anar assimilant els conceptes poc a poc. Més info a: www.seitai-cvp.com

“Cada nen i nena ha d’aprendre a caminar, a parlar, a tolerar la frustració, a tenir en compte els altres, a entendre’s, a conèixer el llenguatge de les emocions, a expressar-se de forma que permeti la comunicació, a conèixer la seva cultura i la dels altres, a conèixer el seu cos i les seves capacitats, a elaborar pensaments propis, etc. Això significa que és tot l’ésser el que aprèn i que els aprenentatges no poden ser parcel·lats ni aïllats els uns dels altres; l’aspecte físic d’actuar i percebre el propi cos, l’emocional de sentir i commoure’s, l’intel·lectual d’assimilar informació i processar-la amb el pensar, i també la capacitat d’expressar-se en tots aquests llenguatges, forma part d’un tot indissociable i absolutament interrelacionat.”

“L’activitat autònoma i espontània és la natural i necessària durant tota la infància. És a través d’aquesta activitat que el nen busca i troba allò necessari per al seu benestar més íntim, segons una sensible guia innata. Al llarg de tota la infància, aquesta activitat consisteix principalment en el joc; és la via de l’experimentació imprescindible per a l’aprenentatge; és a dir, per a la comprensió de si mateix en el món que l’envolta.”

Seguiment:

La Begoña ens va explicar que fan reunions periòdiques amb les famílies, i entre professors, per estudiar els casos dels alumnes un a un. Es així perquè el seguiment del processos de aprenentatge i creixement del infant es van desenvolupant dia a dia a l’escola d’una manera molt natural i al ritme que cada infant necessita. Per tant ,un seguiment individual porta a descobrir comportaments dels infants que solen venir donats per costums, vivencies, actituds i maneres de fer, de cada família.

Com a pare has d’estar disposat a implicar-te plenament en el procés d’aprenentatge dels teus fills i ser conscient que aquest desenvolupament et pot portar a recordar vivencies personals que poden ser mes o menys positives de reviure, però que de ben segur t’encaminaran a un creixement personal important, com a pare i com a persona.

Comentari:

Està situada en un entorn molt saludable, enmig de vinyes, amb vistes a Montserrat i envoltat de pau i naturalesa.
En tot moment hem tingut molt bona comunicació amb el centre, la visita per part de la Begoña ha estat molt interessant, ens ha dedicar molt temps explicant-nos el funcionament i els valors fonamentals de l’escola. 

Si es veritat que per accedir a l’entrevista has de fer uns passos previs, presentar-te com a família a través d’un escrit, però val la pena fer-ho!


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

VISITA A ESCOLA DE MURA (MOIANES-PONENT)

VISITA A L’ESCOLA NOU DE QUART (9d4t)